MENAHAN MARAH :)

setelah lama tidak mengupdate blog :) bukann ape .  sbb lupa password . * manusia mudah lupe . 
mood : agak marah . tapi mungkin suda reda . alhamdulillah . terima kasih SAYANG sy ALLAH !


"Wahai Rasulullah! Tunjukkan aku satu amalan yang boleh memasukkan aku ke dalam syurga?" Jawab Rasulullah, "Jangan kamu marah, balasan bagimu adalah syurga". (Riwayat Al-Thibrani Melalui Sanad Sahih)


tak salah nak marahh . sbb rasa marah tu Allah yg bagi . tapi .kan bagus jika kite elak dari suke marah . marahh xdpt ppe untung wooo ~ muke pon maintain mude * xde kait . 


Siapa yang menahan marah, padahal ia boleh melepaskan kemarahannya, maka kelak pada hari kiamat, Allah akan memanggilnya di depan sekalian makhluk. Kemudian, disuruhnya memilih bidadari sekehendaknya." (HR. Abu Dawud - At-Tirmidzi)


kadang2 . dlm keadaan marah . kita tak sedar ianya boleh mndatangkan keburukan, caci maki,kutuk mngutuk, perli mmerli . itukah gaye hidup kita yang sebagai mukmin ni ? mane sifat2 nabi yg kite ikut ? . . dpt dosa lagi . haishh .


Rasulullah saw. bersabda, "Memaki-maki orang muslim adalah fasik (dosa),dan memeranginya adalah kufur (keluar dari Islam)." (HR.Bukhari)
tgk ? * astagfrullahh . 


jika mmg tak tahan sgt rase marah tuh . istigfar , ingat yg Rasulullah saw pernah bersabda, 


"Berlapang dadalah kamu terhadap orang yang membodohi kamu. Engkau suka memberi maaf kepada orang yang telah menganiaya kamu. Engkau suka memberi kepada orang yang tidak pernah memberikan sesuatu kepadamu. Dan, engkau mau bersilaturahim kepada orang yang telah memutuskan hubungan dengan engkau." (HR. Thabrani)


Sabdanya juga, "Bahwasanya seorang hamba apabila mengutuk kepada sesuatu, naiklah kutukan itu ke langit. Lalu, dikunci pintu langit-langit itu buatnya. Kemudian, turunlah kutukan itu ke bumi, lalu dikunci pula pintu-pintu bumi itu baginya. . 


bygkan ape yg kite kutuk tuh kembali pd dri kita balik ? tak nak kann . so, berusaha laa jd orng yg jgn suka mngutuk ! chaiyok untuk aku ! :)


so, guane nak ubat kemarahan tuh ??


the PERFECT ANSWER is dgn bersabarr :) mmg susa . mmg ckp senang nak buat payah . tp cuba bersabar , kerna Allah sntiase bsame orng yg bsabar . nak bersama dgn Allah tak ? :)
ingt laa . bersabar tu mmg perit drasai . tp hasil nye MANIS sgt2 :PP ssgguhnye mngingati Allah tu dpt mnenangkan hati . 


Ya Allah! Jadikanlah kami dari golongan orang-orang yang dapat menahan kemarahan, dan jadikanlah kami orang orang yang suka memberi kemaafan dan perdamaian. Kategorikanlah kami bersama orang-orang yang beramal dengan mengikut apa yang diperintah oleh Allah, mengikuti penghulu segala nabi-nabi dan rasul-rasul iaitulah penghulu kami Muhammad Salailah 'Alaihiwassalam. Ya Allah! terimakanlah doa kami.’


ape ape hal . kite . . . 




semoge marah aku reda selama nye . tak hadir lagi :)) dan semoge kite semua . " kau dan aku " dredhai Allah . sentiase inginkn kpd kebaikan bukann kesesatan :)


p/s  . . Mengkritik Tidak Bererti Menentang, Menyetujui Tidak Semestinya Menyokong,
Menegur Tidak Bermakna Membenci & Berbeza Pendapat Adalah Kawan Berfikir Yang Baik :)


No comments:

Post a Comment